Martin Ondrejka

Geológ,cestovateľ - Prírodovedecká fakulta UKKatedra Mineralógie a Petrológie Zoznam autorových rubrík:  Cestopisy očami geológaGeológia pre všetkýchDánske impresieOstatné

Zoznam článkov blogera

Povstaňte Prosím: spoveď bývalého IRŠ-áka

Martin Ondrejka

Každý, kto študoval na vysokej škole, alebo aspoň navštevoval študentské internáty, určite pozná známu skratku IRŠ. Tri písmenká, ktoré pre hŕstku zanietencov znamenali útek od vysokoškolských skrípt, či relax počas skúškových období. Každý večer sedávali v malom štúdiu za mikrofónom, či mixážnym pultom. Hrali muziku, súťažili, vtipkovaním zabávali ostaných, viedli vážne debaty, agitovali, trošku politikárčili a niekedy aj snívali o závratných kariérach v komerčných rádiách. Aj také bývali časy v našom IRŠ - Internátnom Rozhlasovom Štúdiu.

• 27. mar 2007
  • Prečítané: 6 705x
  • 14
Andskí operenci

Martin Ondrejka

Fotografie vtákov z patagónskych a centrálnych Ánd.

• 21. mar 2007
  • Prečítané: 4 695x
  • 9
Dve srdcia Patagónie - Torres del Paine

Martin Ondrejka

Drsná krajina zmietaná búrkami, spletitých fjordov a nádherných hôr cez ktoré sa kľukatí azda najznámejšia a najdlhšia štrková cesta tohto kontinentu Carretera Austral, ktorá dovedie ozajstných dobrodruhov do končín, kde číha nejedno dobrodružstvo. Nekonečné pásy mliečne modrých ľadovcov a jazier s farbou drahokamu od smaragdových, cez tyrkysové až po zafírovo modré. Kraj, kde v jednom okamihu padá sneh, prší a potom páli slnko, až vás to prinúti zbaliť do batohu vetrovku a vytiahnuť krátke tričko. Neobývané ostrovy a súostrovia Ohňovej Zeme, či malý kúsok Antarktídy prehlásený čílskym územím – to je Región XII, čiže Magellanesova Zem. Cestovatelia sem prichádzajú obdivovať tunajší klenot, Národný park Torres del Paine, alebo proste len preto, aby mohli povedať, že boli na “konci sveta”.

• 19. mar 2007
  • Prečítané: 4 711x
Dve srdcia Patagónie - Los Glaciares

Martin Ondrejka

Monumentálne granitové veže vypínajúce sa nad azúrovou hladinou ľadovcových jazier. Východ slnka, ktorý sivé tiene hôr rozžiari omamným svitom zlatistého jantáru. Prudké bystriny s priezračnými lagúnami v ktorých sa zrkadlia okolité horské masívy. Panenský prales lenga ovinutý agresívnym lianovitým plamienkom Clematis vitalba, pripomínajúci fúzy starého muža. Víchor taký silný, až sa ťažko dýcha a chodiť sa dá len po štyroch. Strmé útesy i rovinaté pampy, ostro zrezané divoké tiesňavy i široké ľadovcové úplazy stekajúce z najväčšieho mimopolárneho ľadovca sveta Campo Hielo de Patagónico Sur. To sú národné parky Los Glaciares a Torres del Paine - dve srdcia Patagónie, dva klenoty „na konci sveta“

• 8. mar 2007
  • Prečítané: 7 933x
  • 16
Príbeh obyčajného kameňa

Martin Ondrejka

Kedysi aj strmé štíty hôr boli dnom hlbokého mora. Púšte zelenými lesmi. Studený a tvrdý kameň zas tiekol, rozpálený do červena. Ľudský život je príliš krátky na to, aby sme zaregistrovali morfologické zmeny, odohrávajúce sa na našej planéte. Ak by sme mali možnosť zrýchlene sledovať históriu akéhokoľvek kameňa, trebárs z našej záhradky, jeho príbeh by mohol vyzerať aj takto:

• 24. apr 2006
  • Prečítané: 7 492x
  • 4
Deti Zeme

Martin Ondrejka

Kedysi boli Deťmi Zeme. Naivné mladé štence, bez skúseností a životných omylov. Len s veľkými plánmi s ktorými chceli zmeniť svet. No ten nakoniec zmenil ich.

• 10. apr 2006
  • Prečítané: 2 939x
  • 0
Escherove umenie a kryštalografia

Martin Ondrejka

O tom, že maliarske umenie má veľmi blízko aj k zdanlivo tak vzdialenému oboru, akou je kryštalografia je najlepším dôkazom istý holandský umelec Maurits Cornelius Escher (1898 – 1972). Svetoví štruktúrni mineralógovia si všimli, že symetria jeho známych grafík sa riadi prírodnými zákonitosťami kryštalických látok. Vytvorili fenomenálny postup pri výučbe kryštalografie a štruktúrnej mineralógie. Escherove obrazce dnes slúžia študentom vysokých škôl pri ich prvých a veľmi náročných krokoch vo sfére symetrie kryštálových štruktúr.

• 3. apr 2006
  • Prečítané: 5 535x
  • 12
Spálňa plná piesku

Martin Ondrejka

Moja spálňa je plná piesku. Iste vás napadne, že to nie je vec, ktorá ľudí teší. No ja mám z piesku v mojej spálni ohromnú radosť. Nie je to piesok hocijaký, je to piesok svetový . . .

• 22. mar 2006
  • Prečítané: 11 652x
Dánske impresie: časť 2.

Martin Ondrejka

Ulla Viskum je najdôležitejšou osobou aarhuskej univerzity. Je sekretárkou a ženou pre všetko – teda to úradnícke všetko. Po manželovi jej ostal veľký rodinný dom na ulici Bredkr Parkvej, vo vilovej štvrti Eg. Ulla Viskum je vdova a žije sama. Jej dve dospelé deti už dávno chodia na návštevu len sporadicky. Presťahovali sa do Kodane a urobili ju vzdialenou babičkou. Ulla Viskum rada cestuje. Rada cestuje na Island. Nikde inde nechodieva. Hovorí tomu zabiť dve muchy jednou ranou: ísť sa prevetrať a pozdraviť gejzíry. Jej záhradná skalka je plná islandskej lávy - utuhnutej, pravdaže. Ulla Viskum je moja nová domáca.

• 20. mar 2006
  • Prečítané: 2 158x
  • 3
Bol som kráľom jednej hory

Martin Ondrejka

Hory odjakživa priťahovali cestovateľov ako magnet, skutočných, aj tých s prstom po mape. Jedny z najodľahlejších miest planéty, opradené legendami a mýtami generácií, sídla bohov, mŕtvych duší, aj obyčajných smrteľníkov. Domovy roľníkov, pastierov, či mníchov. Sny horalov a dobrodruhov. Vyhnanstvá desperátov, zločincov i bývalých hrdinov. Úteky samotárov, čudákov, aj umelcov. Laboratória hľadačov pravdy, bádateľov a vedcov.

• 14. mar 2006
  • Prečítané: 6 882x
  • 11
Dánske impresie: časť 1.

Martin Ondrejka

Keď sa povie Dánsko, každému v mysli napadne svetoznáma stavebnica lego, socha malej morskej panny v Kodani, Andersenove rozprávky, či Hamletov zámok Kronborg - Elsinor.

• 13. mar 2006
  • Prečítané: 2 269x
  • 5
Rančer z hôr Drevených ruží a jazykové okienko

Martin Ondrejka

Volá sa Fernando Ribeira a je rančerom v horách Serra Geral. Spoznali sme ho pri našej, zatiaľ poslednej, návšteve južnej Brazílie, keď sme sa túlali po horách Drevených ruží. Tak miestni gaučovia nazývajú araukáriové lesy v blízkosti veľkolepých kaňonov Fortaleza a Itaibezinho.

• 9. mar 2006
  • Prečítané: 2 087x
  • 0
Hrošík v kánoe: časť 2.

Martin Ondrejka

Ardéšky kaňon je jeden z najnavštevovanejších miest Provensálska. Rieka Ardéš, kľukatiaca sa v zovretí vápencových útesov a brál je povinnou jazdou všetkých rekreačných vodákov, ktorí hľadajú nenáročné a pritom nezabudnuteľné dobrodružstvo, aké zažijete len párkrát za život. Provensálske slnko je vždy usmiate, vody ardéšských meandrov príjemne osviežujúce a vôňa divého tymianu je opojná. Ostáva už len sadnúť si do kanoe a nechať sa unášať po prúde rieky.

• 8. mar 2006
  • Prečítané: 3 605x
  • 1
V dažďových pralesoch pohoria Serra do Mar

Martin Ondrejka

Medzi pobrežím Atlantického oceánu a juhobrazílskej Curitiby sa tiahne Serra do Mar, systém mnohých horských masívov ďaleko presahujúcich hranice štátu Paraná. Toto pohorie porastá menej známy dažďový prales atlantického typu, ktorý je od slávnych amazonských pralesov oddelený nezalesneným terénom. Je však o dvadsať miliónov rokov starší a druhovo rozmanitejší. Vyvinul sa nezávisle a skrýva mnoho unikátnych, dnes, bohužiaľ silno ohrozených druhov, akými sú napr. opice rodu Ateles či Leontopithecus, pumy či nelietavé vtáky z čeľade Tinamidae.

• 3. mar 2006
  • Prečítané: 5 879x
  • 8
Ako som sa nevedomky gynekológom stal

Martin Ondrejka

Ako väčšina vysokoškolákov, aj ja som si počas letných prázdnin zvykol privyrábať nejaké tie bubáčiky. Zvyčajne som brigádoval v mojom rodnom Martine na miestnej tržnici v blízkosti Martinskej Fakultnej nemocnice. Byť zelovocárom ma celkom bavilo. Stretával som množstvo rôznych ľudí. Niekedy zvykla byť zábava, keď sme si jemne robili prču z nakupujúcich zákazníkov. A zavše aj oni z nás.

• 15. aug 2005
  • Prečítané: 4 797x
  • 14
Hrošík v kanoe: časť 1.

Martin Ondrejka

Dospávame hýrivú noc na terase rodinného domku nášho známeho, Fúzatého Luia. Je to francúzsky antropológ a žije v priestrannej haciende na samote v oblasti Languedoc. Včera pre nás pripravil typické francúzske barbecue. Grilované baklažány, špenát, špecialitka fondue z extrémne smradľavučkého a chlpatučkého Tomme de Boche, domáce olivy a prirodzene ChateauNeuf du Pape. Červené kvalitné vína z oblasti Bordeaux a Côte du Rhône s nezameniteľným buketom a syrom (fromage) nesmú chýbať na stole žiadneho francúzskeho maškrtníka.

• 11. aug 2005
  • Prečítané: 3 700x
  • 6
Ta co pinponge? Chcééš banán?

Martin Ondrejka

Mal som v to ráno relatívne zlú náladu. Už na mňa v práci čakali dlhodobejšie odsúvané povinnosti z kategórie nenávidených. Pri pohľade do zrkadla som vyzeral ako odutá puchra. Akosi som sa nevedel zmieriť, že dnes už naozaj musím zarezávať. Ani nie za pol hodinku som spokojne vytešený sedel v električke a priblblo sa škľabil. Spolucestujúci ma evidentne považovali za šiši, lebo som tie svoje záchvaty smiechu nevedel udržať na uzde (však to poznáte :-)). A čo sa medzitým stálo????

• 14. júl 2005
  • Prečítané: 4 358x
  • 24
Satelitná "špionáž" vojenských základní USA

Martin Ondrejka

Keď Google zverejnil satelitné snímky našej Zeme, ani som netušil akú neuveriteľnú zábavku mi poskytne. Dlhé hodiny som sliedil po svetových metropolách až som náhodou v prístave San Francisca objavil jednu z amerických lietadlových lodí. Vtedy ma napadlo, že snímky by mohli zachytiť aj iné vojenské a možno aj utajované objekty. Pár dní usilovného prehľadávania nakoniec prinieslo svoje ovocie.

• 11. júl 2005
  • Prečítané: 18 816x
  • 29
O príliš slobodných deťoch

Martin Ondrejka

Poznám ľudí, ktorí nepotrebujú dlho otáľať, keď im len tak medzi rečou ponúknete cestu okolo sveta. Poznám aj takých, čo idú v nedeľu poobede vysypať smeti a potom sa po dvoch týždňoch ozvú svojim blízkym niekde zo strednej Ázie. A sú aj takí, čo sa neunúvajú. Doma ich vraj nikto nečaká, tak načo vyvolávať, či písať pozdravy. Len tak im zamávate na rozlúčku, keď ich stretnete na ulici a už tušíte, že vyvedú opäť niečo praštené.

• 22. jún 2005
  • Prečítané: 3 641x
  • 13
Také malé vyznanie: O vedcoch a ich múzach

Martin Ondrejka

Už ako školák na základnej škole som túžil pohybovať sa vo sfére vedeckých objavov. Vždy ma uchvacovala práca vedca a túžba po poznaní. Moji kamaráti mali také normálne chlapčenské sny. Chceli voziť svoje mamky na kolotoči, pozerať na Zem z kokpitu lietadla, či veľkej vesmírnej lode, alebo im učaroval Dráčik – požiarnik. Ja som sníval stať sa prírodovedcom.