reklama

Spálňa plná piesku

Moja spálňa je plná piesku. Iste vás napadne, že to nie je vec, ktorá ľudí teší. No ja mám z piesku v mojej spálni ohromnú radosť. Nie je to piesok hocijaký, je to piesok svetový . . .

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)
Obrázok blogu









Mnohí z vás už iste podľahli zberateľskej vášni. Všetci schovávame doma nejaké tie poštové známky, mince, odznaky, či plastikové modely ... Ja už niekoľko rokov zbieram, na pohľad obyčajný piesok. Keď vás, milé slečny láka nejaký neodbytný pán na jeho zbierku motýľov, väčšinou doma žiadnu nemá a len ťahá medové motúzy. Keď ja niektorú slečnu pozvem obzrieť si moju zbierku pieskov, väčšinou mi žiadna neverí ... až na svetlé výnimky, ktorým o piesok vôbec nejde :-)

Táto moja zvláštna záľuba sa začala niekde v gobijskej púšti južného Mongolska. Vtedy som si do krabičky od filmu nabral trochu červenkastého púštneho piesku na pamiatku. Ubehlo ešte niekoľko rokov, kým som piesky začal zbierať systematicky.Dnes má moja kolekcia úctyhodný počet, takmer jednej stovky unikátnych vzoriek púštnych, plážových, riečnych, či jazerných pieskov všemožných lokalizácií, farebných odtieňov, štruktúry a zloženia. Drobné sklenené fľaštičky od žoviálneho pána doktora, kedysi naplnené očkovacou vakcínou, sú dnes pýchou mojej spálne a v centre pozornosti návštev. Zo začiatku som zhromažďoval len exempláre z mojich ciest po svete. No čoskoro som pochopil, že to nemusia byť len mnou privezené “suveníry“, ale aj milé prekvapenia od známych. Keď sa niekto z nich zberal do sveta, poprosil som ho o netradičnú službičku.

Ak sa budeš vyvaľovať niekde na pláži, spomeň si prosím na mňa o dones mi trochu piesku.

Po pár rokoch to všetci moji priatelia berú už automaticky a vedia, aký podarúnok ma poteší najviac.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Do jedinej dlane hravo schovám púštne piesky Sahary, Gobi, Coro, Arizony, Indie, či všetky krásy brazílskej Copacabany, kubánskej Maria la Gordy, austrálskej Bondi, japonskej Futaminoury, Reunionu, alebo Veľkého Caymanu v Karibiku.

Obrázok blogu


Ani mikroskop, či stereolupu nepotrebujete, aby ste zistili, že každý piesok je iný.

Obrázok blogu


Saharské piesky: zľava hore: Dve vzorky rôznej zrnitosti: Néma, provincia Hodh Ech Chargui (prítomnosť ťažkých “čiernych“ frakcií, najmä magnetit, ilmenit poukazuje na nízky stupeň vytriedenia) a Guéron, provincia Assaba – vysoký stupeň vytriedenia, takmer monominerálne zloženie: kremeň a červeno sfarbené oxidy železa. (všetko Mauretánia). Oxidy železa dodávajúce púštnym pieskom typickú červenkastú farbu sú produktom chemickej reakcie pieskových zŕn a kapilárnej, resp. vzdušnej vlhkosti. Ide o veľmi dlhý a cyklický proces.
Zľava dole: Erg Chebbi – Maroko, Južné Tunisko, Abu Simbel – Egypt a Giza – Egypt.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Prečo je Copacabana taká slávna? Okrem iného aj farbou piesku, ktorý je čisto biely, takmer bez prímesí tmavých minerálov. Opracované zrná krištáľu - čírej odrody kremeňa sú najhojneším zástupcom. Ďalšiu minerálnu súčasť tvorí mliečny kremeň, akcesorický zirkón, monazit a veľmi zriedkavá tmavá sľuda.
Okolitými horninami Rio de Janeira sú granity, pegmatity a ortoruly - všetko kremeňom bohaté.
(zväčšenie 25x)

Obrázok blogu


Schránky jednobunkových dierkavcov - foraminifera, hubiek, ježoviek a častí korálov z pláží Montego Bay, Jamajka a ostrova Cozumel, Mexiko. (zväčšenie 30x)

Obrázok blogu


Dierkavce a zvyšky korálov. Grand Cayman, Kajmanské ostrovy.
Organické súčasti plážových pieskov sú zvyšky organizmov pochádzajúcich najmä z blízkych korálových útesov, ale môžu byť aj transportované na dlhé vzdialenosti. Takéto pláže sa vyznačujú vysokým stupňom belosti, niekedy s jemných nádychom ružovej. K tomu si predstavte kokosové palmy, brušné tanečnice, biely rum a na svete sú najkrajšie pláže Karibiku. (zväčšenie 20x).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Idiomorfný kryštál olivínu, Fe-Ti oxidy a úlomky bazaltovej lávy z pláže Honomanu Bay, Maui, Havaj. (zväčšenie 32x)

Obrázok blogu


Idiomorfné kryštály granátu (červený), magnetitu a ilmenitu (čierne), kremeňa a zirkónu z pláže Sarti na polostrove Chalkidiki v Grécku. Ide o tzv. ťažkú frakciu, selektívne preplavenú účinkom vĺn. zväčšenie 30x)

Obrázok blogu


Idiomorfné prizmatické zirkóny. Hojná prímes z granátových pieskov polostrova Chalkidiki. (zväčšenie 40x).

Obrázok blogu


Veľmi jemný ružový piesok zo stolovej hory Roraima - Guajanská vysočina, Venezuela. Ide o takmer monominerálny piesok z kremitých arenitov až kvarcitov. Ružový nádych dodávajú oxidy železa. (zväčšenie 25x)

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Číra odroda kremeňa - krištáľ + farebné variety, monazit a Fe-Ti oxidy z pláže Hot Water, Coromandej, Nový Zéland. (zväčšenie 25x)

Obrázok blogu


Kremeň, magnetit, sľudy zo zlatonosného piesku Ponta Do Ouro v Mozambiku. (zväčšenie 25x)

Obrázok blogu


Kremeň, barit, Fe-Ti oxidy, sádrovec (a iné evapority) sú veľmi častou prímesou púštnych pieskov. Ich zloženie samozrejme závisí od okolitých hornín podliehajúcich erózii a od migračných smerov piesku v púšti.
okolie mesta Néma, provincia Hodh Ech Chargui, JV Mauretánia. (zväčšenie 20x).

MARTIN ' pieskomil' ONDREJKA




Martin Ondrejka

Martin Ondrejka

Bloger 
  • Počet článkov:  41
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Geológ,cestovateľ - Prírodovedecká fakulta UKKatedra Mineralógie a Petrológie Zoznam autorových rubrík:  Cestopisy očami geológaGeológia pre všetkýchDánske impresieOstatné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

23 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu